De eigenaar van het pand met meerdere huurders kreeg bij herhaling waarschuwingen van Liander dat hij vaak teveel vermogen van het net afnam. Hoewel er een heel zware aansluiting is, mocht hij maximaal 57A per fase afnemen van het net. De oorzaak van die waarschuwingen van Liander en boete dreigingen was niet duidelijk. Hij mocht bovendien niet terug leveren aan het net, maar dat was nog niet aan de orde omdat er geen eigen energieopwekking was.
De onderzoeksopdracht was dus om een verklaring te zoeken en om zo mogelijk een oplossing voor te stellen.
Onderzoek
Vrij snel werd duidelijk dat er door Leaseplan 3 stuks duo Alfen laadpalen waren geïnstalleerd. Die bleken elk 2 stuks EV laders van 22 kW te zijn. Er werd meer duidelijk. De schijnbare installatie van Load-balancing was volkomen afwezig. De betreffende software was niet actief. De netwerkkabels waren aangesloten op een switch, maar die was nergens op aangesloten en werkte dus niet. Er was ook geen metering via de P1 poort of anders aanwezig op de feitelijke vermogensafname.
Bovendien bleken de automaten niet geschikt voor 44 kW en de bekabeling ook niet voor dat vermogen. Elke paal zou maximaal 22 kW mogen leveren.
Uit het verbruik zonder actieve laadpalen bleek bovendien dat er domweg onvoldoende restvermogen beschikbaar was voor het laden van meer dan één auto met maximaal 16A 3-fasen (11 kW laden).
Het EV laden is feitelijk alleen het geval van ma-vr tussen 07:00 en 18:00 bleek.
We concludeerden dat het vermogen naar de laadpalen moest worden beperkt tot maximaal 22 kW voor de twee laadpunten per paal. En dat dit vermogen moest worden gemanaged, load-balancing dus.
Omdat dit zou leiden tot een situatie waarin de laadstations bijna niet konden functioneren, was de conclusie dat we overdag meer vermogen moesten regelen.
Oplossing
We hebben een PV installatie ontworpen om het beschikbaar vermogen overdag wanneer men wil laden, aanzienlijk te verbeteren. We hebben 216 PV panelen van 565 Wp ontworpen in combinatie met één SMA Core 1 omvormer op het dak.
De draagkracht van de onderliggende constructie bleek een beperkende factor. Constructeurs rekenen vaak met 25 kg/m². We hebben een stijve onderconstructie geselecteerd waardoor dit werd beperkt tot ca. 12,5 kg/m². Dit betekende dat de constructie beperkt moest worden verstevigd met schoren.
We hadden voor die 216 panelen zelfs 2 SMA Core 1 omvormers kunnen installeren. Dit had echter geen toegevoegde waarde omdat mid-zomer velen op vakantie zijn. Bovendien wilden we zorgen voor enige continuïteit in het beschikbaar vermogen. Het beschikbaar vermogen van de PV panelen kan daardoor ook in het voor- en najaar maximaal worden benut.
De EV laders van Alfen moesten gemanaged worden. Hun eigen managementsysteem is beperkt functioneel. Daarom is de keuze gevallen op een Eniris Energie Management Systeem (EMS). Dat systeem bestuurt het maximaal opgewekt vermogen door de Core 1 omvormer om terug leveren te voorkomen, en ook het maximaal vermogen dat de individuele Duo laadpalen en hun laadpunten beschikbaar stellen.
Energie opslaan in batterijen is in deze situatie nog weinig effectief. In het weekeinde is er energie over van de PV installatie. Terug leveren mag niet. Dus die installatie zou alleen voor het EV laden zijn. De optie is volledig voorbereid maar vooralsnog niet nodig en economisch te verantwoorden.
In de aanloop bleek Alfen (GroenDus beheer) de instellingen die wij hadden ingegeven voor load balancing te verwijderen. Zij zorgden daar namelijk niet voor was de verantwoording. Gelukkig is dat inmiddels opgelost en werkt het systeem zoals ontworpen.