Onderzoek en advies bij problemen, garanties

Regelmatig worden we benaderd met vragen die betrekking hebben op de productie en het functioneren of garanties van PV installaties. Soms werkt een systeem van zonnepanelen helemaal niet meer, en soms is de productie beduidend minder dan men zou mogen verwachten op basis van de aankoop.

Helaas blijkt in alle gevallen dat men ons benaderd wanneer de installateur niet reageert, of alle aansprakelijkheid afwijst en zelf weigert te onderzoeken. Het feit dat de meesten zijn ‘gecertifieerd’ maakt helaas niets uit. Zeker niet nadat ze failliet zijn gegaan. En ook als een leverancier van de PV installatie componenten failliet is gegaan, is er gewoon geen service en ondersteuning meer.

Helaas moeten we ook vaak constateren dat aanpassingen in de meterkast niet correct zijn uitgevoerd.

Samen met de klant onderzoeken we wat er mogelijk aan de hand is om de problemen die men ziet te verklaren. We maken een herberekening van de te verwachten opbrengst en plaatsen zo nodig een logsysteem. Onze conclusies bespreken we dan net als eventuele aanvullende acties.

Problemen en foute leveringen, voorbeelden

We zijn inmiddels met vele foute of halve installaties en problemen geconfronteerd. Voorbeelden van veel gemaakte foutieve opleveringen hierna. In onze Blog geven we enkele voorbeelden en bewijzen van ‘gecertificeerde systemen’ die dus echt fout zijn.

  • Panelen deels blijken niet aangesloten en kabels liggen ‘los’ op de dak.
  • Kortsluiting in de lasdoos door waterindringing. De Enphase Gateway was ook opgeblazen.
  • Er is een Metered Enphase gateway geïnstalleerd, zonder de stroomspoelen. Hiervoor is wel betaald door de klant.
  • Enphase Q-relais is niet aangebracht. Enphase geeft geen service of garanties meer.
  • De extra benodigde groep voor het PV systeem gecombineerd met een bestaande aardlekschakelaar terwijl die al met 4 groepen was bezet.
  • Installatie van PV panelen en ballast op het dak van een ‘tuinhuis’ dat nooit is berekend op die dakbelasting. 
  • Veel te lichte kabels van de omvormer naar de meterkast. In die gevallen wordt de kabel te warm bij grote langdurige belasting.
  • De onderconstructie van de PV panelen is niet geaard.
  • En in heel veel gevallen blijkt de opgeleverde installatie niet ingevoerd of gedocumenteerd in het managementsysteem van de leverancier. De klant ontvangt dan geen waarschuwingen als er iets mis is. En we moeten concluderen dat veel leveranciers de opgeleverde systemen ook niet bewaken, ondanks de meldingen die zij automatisch ontvangen bij storingen.